Viltspår - vad behövs?

Vad behövs för att lägga ett viltspår?
Det du behöver till din hund är sele och lina. Detta kan du köpa på lantmännen elker någon djuraffär. Min lina är 15 m lång men avklippt till 10 nu. Plastband och klädnypor (som du kan göra snitslar av) kan man köpa på till exempel ICA eller panduro. Om man inte vill göra snitslar på det viset så kan man använda andra grejor som till exempel plastpåsar eller vanliga band, det är bara använda fantasin. Klövar kan vara lite svårare att få tag i men man får höra runt på slakterier, jägare eller någon viltbod. Du kan använda klövar från vilket klövvilt som helst. Jag använder blodmjöl när jag lägger spår och detta går att hitta hos till exempel lantmännen. Blodmjöl är egentligen avsett som växtnäring men funkar utmärkt till spårläggning också. Jag tar ca 2 tsk blodmjöl och spär ut det med 2-3 dl vatten i en stänkflaska. En stänkflasa ordnar du enkelt själv genom att använda en flaska med en typ pipkork på eller så slår man hål i en kork till flaskan med en spik. Man kan även använda riktigt blod om man  vill det men då krävs det tillstånd från jordbruksverket. Det kan man läsa mer om på deras hemsida. Man behöver även ett snöre som man kan binda i änden på klöven så att man kan släpa den efter sig. Jag har även alltid med mig våtservetter i byxorna om det är så att man blir jättekladdig om händerna av till exempel blod. Oömma kläder och stövlar är definitiv att föredra då man ska klara av att gå i alla möjliga terränger. Hoppas att ni förstod annars får ni jättegärna komma med frågor så ska jag svara på dem så fort som möjligt! Imorn blir det mer om spår! 
 


Kommentarer
Postat av: Veronica

sv: Ja visst gör det det :) det är det som är så mysigt med hösten :)
Kram

2012-09-09 @ 00:17:02
URL: http://missfancydream.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0