Viltspår - hur fortsätter man?

Det andra spåret du lägger till din hund bör vara ca 200 m långt och innehålla en rundad vinkel. Du kan sedan efter han utöka längden på spåret och börja lägga vinklar i 90 grader. Du ska även börja dra ut på liggtiden alltså så att spåret får ligga längre och längre tid så att hunden vänjer sig vid att leta i spår som har legat några timmar. Om du är intresserad av att börja tävla med din hund så måste du först och främst göra ett anlagsprov. Allt eftersom hunden blir mer och mer van så kan man även börja göra bloduppehåll. Det vill säga att du slutar bloda ett visst antal meter och bara drar klöven efter dig. Detta är enklast att börja med på raksträcka och bara en kort bit.
 
Jag hoppas att dom här beskrivningarna kan ha varit till någon hjälp och att fler vill prova viltspår med sina hundar för enligt mig och Ludde så finns det inget roligare!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Nicole

Hej
Tack för kommentaren i min blogg :)
Jo jag tycker viltspår är skitskoj och det tycker min äldsta tik också hon blir ju alldeles till sig när hon fattar vad vi ska göra på både gott och ont :)
Den yngre tiken Cissi körde ju sitt första spår för några veckor sen och hon fattad inte riktigt först men sen gick det... Men nu undrar jag en fråga... jag gör ju utan "blod" drar endast klöven gör jag fel?
Superfin blogg :)

Svar: Nej jag tycker inte att du gör fel. Vissa dagar använder jag bara klöv på Ludde också han kan gott lära sig båda delarna. Har dom dessutom lärt sig att gå på både klöv och klöv + blod så tyckte jag att det underlättade vid bloduppehåll. Jag tycker att man kan göra båda delarna :) Testa att kör med blod också någon gång, kan vara intressant att se hur ens hund reagerar tycker jag :)
Hannah Fransén

2012-09-10 @ 15:36:17
URL: http://ciaraedith.wordpress.com/
Postat av: Ina den Fina

Intressant läsning! Även om jag ännu inte har hund försöker jag suga åt mig så mycket hund-matigt jag bara kan för redan nästa år har jag planer på att skaffa en egen. Hoppas det blir verklighet bara, det jag mest oroar mig över är "är det rätt tid" att skaffa hund? Hur vet man det egentligen? Ha de gott, kram från Ystad

Svar: Det där är så svårt för omjag får säga det själv så tror jag inte att man vet egentligen det ska bara kännas rätt. Alex och jag passade på att skaffa Ludde en sommar när ingen hade något att göra egentligen. Båda hade precis tagit studenten och vi var arbetslösa så det passade bra att skaffa honom då. Så länge man har den tid att ge valpen som den förtjänar och allt känns rätt så ska man passa på!
Hannah Fransén

2012-09-11 @ 08:16:16
URL: http://inadenfina.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0