Pälsakuten!

Igår skrev jag om att det största problemet vi har just nu är att all snö fastnar i Luddes päls men vi har en lösning på detta problem. Det är inte bara långhåriga hundar med hans pälskvalié som får en massa klumpar i pälsen så tipsen kanske kan hjälpa flera andra! Det är inte så avancerat heller som tur är haha :) Men jag tar upp dom områdena som Ludde har problem med helt enkelt. Dessa är nämligen mage, tassar, öron och ben. När det gäller magen, öronen och benen så har vi helt enkelt gjort så att vi har klippt en hel del. Tunnat ut och kortat ner. Och sen på med pälsglans för hästar innan ni går ut i snön. Men spraya för guds skull ute annars blir det glashalt på golvet! Tassarna har ni säkert hört innan, samma sak gäller här. Klipp ner pälsen mellan tårna så fastnar det inte alls lika mycket snö, men här får inget glansspray användas för då blir det halt för hunden istället. Hitills har detta funkat jättebra och vi har sluppit en hel del snökatastrofer som tur är. Jag kan även tipsa om en grej till. Nämligen linfröolja. Jag köpte detta till Ludde för att hans klor är lite dåliga. I linfröoljan finns det omega-3 och omega-6 som kan förbättra bland annat pälsen och klorna så pälsen blir glansigare och tjockareoch klorna blir bättre helt enkelt. Och så är det alltid lite extra gott att få på fodret ibland. Linfröoljan som jag köpte  är också till hästar egentligen men funkar lika bra till hundar och även till människor. Och det har blivit resultat på klorna som ser mycket bättre ut nu så det ska vi fortsätta med. Men en liten kort förklaring på hur vi handskas med snön :) Ställ gärna frågor om ni har några sådana :)

Här har vi glanssprayet som jag köpte för dryga hundralappen. Köpte detta endast för att testa om det funkade och det gjorde det så nu ska ett annat spray inhandlas när den gamla är slut!


Och här är linfröoljan som jag köpte för ca 80 kronor. Denna ska vi fortsätta att använda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0