Viltspår - hur gör man?

Det första spåret som du lägger till din hund (motivationsspår) ska vara ca 10-20 m långt över väldigt enkel terräng. Hunden ska få lära känna lukten av blod och klöv och ska givetvis även få lära sig vad som ligger i slutet av spåret. Nämligen den roliga klöven! Ludde tyckte klöven var jätteäcklig från början men efter att ha lekt lite med den och fått ha den att tugga lite på så är det den bästa som finns. Man gör en start i spåret genom att sparka lite i marken och sen droppa blod i det uppsparkade. Sedan drar man klöven i marken hela vägen och doppar oregelbundet med blod (jag brukar lägga ca var 3e meter). När du lagt klart ditt spår så brukar jag binda fast klöven i något så man vet att den finns kvar när man kommer tillbaka. Och när du ska gå tillbaka så se till att inte gå i spåret, gå gärna en annan väg tillbaka.
 
 
Sedan får man vänta en stund, i början kanske några minuter och sedan så förlänger man väntetiden beroende på hur länge man har hållt på. Vi brukar vänta 5 timmar ungefär.
 
När ni går spåret så går ni fram i vanligt halsband och koppel men vid spårstart eller en bit innan spårstart så byter ni till spårsele och lina, se till att trassla ut linan. Sedan går man fram till spårstart och visar hunden lite försiktigt vart spåret startar och säger "spår" eller "sök" eller det man tycker passar bäst. Oftast så förstår hunden ganska snabbt vad det är den ska leta efter och göra, men går det lite trögt framåt så kan man hjälpa till genom att visa på spåret igen och berömma när det går framåt. Skulle hunden stanna eller avvika från spåret brukar jag inte göra någonting mer än att bara stå still med naveln åt det hållet spåret går och sen vänta in hunden. När hunden sedan hittat till spåret igen så fortsätter man gå framåt. Detta blir hundens belöning men man kan även berömma. Hittar hunden inte tillbaka så kan man ta ett steg framåt och sedan berömma när den hittat tillbaka.
 
 
När hunden hittat klöven är det viktigt med massor av beröm och att den får känna sig duktig. Låt hunden leka och tugga lite på klöven. Tycker hunden att klöven är lite äcklig så gör den till en leksak, dra den i marken, kasta den, eller gör något annat roligt. Som sagt så tyckte Ludde att den va äcklig i början men nu är den det bästa som finns nästan. Ta sedan av sele och lina och sätt på halsband och koppel istället. När du ska ta klöven ifrån hunden så se till att byta med något annat istället för att bara ta den. Byt med leksak, godis eller något annat roligt. Vissa hundar kan nämligen reagera på att man tar klöven även om de aldrig visat det beteendet innan. Så var noga. Se även till att hunden har tillgång till vatten efter spåret, även om det är ett kort spår. 
 

Kommentarer
Postat av: Elin

Åååh så söta hundar i headern!!

Svar: None
Hannah Fransén

2012-09-09 @ 21:15:44
URL: http://elinspicture.blogg.se
Postat av: Magdalena

Intressant blogg då jag själv är inne på de här med att börja spåra!=) Var får man tag i klövar? Tycker själv att dom är väldigt läskiga haha=P Vad är det för skillnad med de och blodpulver? Sen tänkte jag även höra med dig om du vet hur man lär en hund kantarellsökning? =)

Svar: Åh vad kul! Ja då passar nog den här bloggen dig! Vi håller ju bara på med spår faktiskt. Klövar får man tag i genom att man hör med någon som jagar om man känner någon, slakterier kan också ha eller kolla blocket för där säljs det också ibland. Skulle det köra ihop sig jättemycket så kan du höra av dig till mig. Har jag några kvar då så kanske jag kan skicka några till dig. Nej jag tycker inte klöven är det minsta äcklig faktiskt. Eller jo, om man står och studerar den så kan det bli lite halväcklig men man kan ha plasthandskar på sig om man tycker den är äcklig att ta i men som sagt, jag tror det är en vanesak :P Har man en hund som tycker om att spåra så tror jag inte att kantarellsök är några problem, men det lättaste är nog att googla hur man gör :) Hoppas att du vill stanna kvar hos oss och läsa, idag kommer det upp mer om spår :)
Hannah Fransén

2012-09-10 @ 05:43:30
URL: http://tildalefox.blogg.se
Postat av: Lisa

Kul att kunna läsa mer personligt om viltspåren och inte bara faktastämplat :) Tänkte på det där med att ta på hunden selen strax innan spårstarten vilket är helt omöjligt för egen del - har du nåt tips på hur man gör med övertänd jycke? Allvar är övertänd på vanliga spår vilket innebär att jag måste lägga hela tyngden för att hålla emot och bromsa, och de gånger vi kört vilt- eller blodspår exploderar han totalt och blir som världens ånglok trots bromsande från mig. Hade vart kul med nya tankar kring mitt lilla ånglok :)

Svar: Nu antar jag att din hund är större än vad min är haha. För Ludde kan vara väldigt tänd han också ibland när vi ska ut men han är ju så pass liten att jag ändå kan hålla emot honom. Jag brukar helt enkelt få göra så ibland att jag har kvar halsbandet på honom så att jag har något att hålla i samtidigt som man knölar på selen och när allt är på och man kan hålla i linan så tar jag av halsband. Annars kanske det lättaste helt enkelt är att ta på sele hemma och få honom att koppla att det är viltspår som gäller med hjälp av något annat. Kanske linan eller en reflexväst på honom eller en näsduk i selen ja vad som nästan. Bara han greppar vad som ska kopplas med just den grejen. Det kanske hjälper om du kortar linan lite eftersom det är lättare för dig att hålla emot då. Utöka liggtiden på spåret så att det blir lite svårare för hunden. Längre spår och liggtid kan faktiskt underlätta. Sen är det väl helt enkelt så att att man får hålla emot så gott det går också kanske. Kortare lina kan hjälpa eftersom det inte blir lika tungt för dig då och använd handskar så inte linan bränner i händerna. Sen är det bara börja jobba på armmusklerna haha ;) Hoppas att du vill stanna kvar hos oss och läsa mer om hur det går med viltspårandet! Hoppas även att mina tips kanske gav något och att ni fortsätter! Hör gärna av dig om du har fler frågor :D
Hannah Fransén

2012-09-10 @ 09:04:06
URL: http://lathundarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0