Torkade päron och skådebröd

Nu är päronen på torkning och bröden är klara. Blev dock ingen spårrunda för det blev helt enkelt för sent. Skulle ju skriva om hur man gör dom där päronen som för övrigt är supergoda när dom är klara. Men jo såhär går man till väga.
  • Skala päronen
  • Skär dom i bitar, ca 2x2 cm, de krymper till halva sin storlek när dom är klara
  • Koka sedan päronbitarna i vatten och socker i ca 2 min. Jag tog 1L vatten och 500g socker.
  • Ta upp bitarna ur sockervattnet och låt dom rinna av
  • Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper och låt dom torka. Jag har haft mina i ett ställ ovanför kökspisen så det går lite fortare.
Alex gjorde även skådebröd. För er som inte vet vad skådebröd är så kan jag förklara. Det är ett bröd som man gör till dekoration, det ska alltså inte ätas och går knappt att äta för det är så hårt. Men man använder det som dekoration och formar det till det som det ska användas till. Alltså om det är kräftskiva så kan man göra det till en kräfta eller om det är midsommarafton kan man göra det till en majstång och så vidare. Ja ni fattar. Se, man lär sig något nytt varje dag.

Här kokas päronen för fullt


Här torkas päronen för fullt, ursäkta suddig bild


Man får väl passa på när han fortfarande får plats i knät haha


Såhär sociala är vi


Ett av Alex skådebröd

Kommentarer
Postat av: Christina

Vad gör man med de päronen sen? Äter som torkat godis typ? För jag har liksom en hel jävla icapåse med päron så tänkte att jag måste göra något...

2011-09-29 @ 22:11:45
URL: http://christinarooth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0