Mitt hjärtegull

Har nyss varit ute och gått med Ludde och det funkar så bra. Det där med koppel har han satt sen första dagen vi fick honom. Visst han trasslade in sig lite och så men annars tycker jag att det har fungerat toppen. Men jag försöker att använda koppel så lite som möjligt, i alla fall här ute i skogen, men inne i den stora staden är det självklart koppel som gäller. Men här mitt ute i skogen så är risken minimal att man stöter på någon så här kör vi utan koppel så mycket det går. Så på vägarna har han koppel men på skogsvägarna och stigarna är han lös och vi har precis börjat öva på att stanna och vänta när han kommer till en väg han måste korsa och när jag säger varsågod är det fritt fram att springa över men inte innan dess. Dock är inte detta något som kommer vara så svårt att träna in eftersom han väntar ändå. Stannar jag så väntar han på mig och detta är inte något som vi har övat in, han har helt enkelt alltid gjort så. Det är superbra när vi till exempel plockar svamp (vi har honom lös när vi gör sånt också) eftersom han inte gärna går mer än några meter från husse eller matte men visst har det hänt att han har gått så pass långt att man inte ser honom men då är det bara vissla så kommer han.
När vi går i skogen så försöker vi att inte ropa på honom alls utan det är vissling som gäller. Det blir lätt att man tjatar annars och då blir får man en rådiss av Ludde. Vi visslar inte heller på honom i onödan utan bara när det behövs, till exempel om han skulle springa efter något eller rakt in i skogen. Lyckligtvis har detta aldrig hänt men vi visslar på honom ibland bara för att se så att det fortfarande fungerar och det gör det. Vi har aldrig haft några som helst problem med inkallning på honom, mer än när jag ska få honom att lämna kaninen ifred eftersom jag helst inte skriker på honom men när Alex ryter till så kommer han med en gång. Givetvis måste han också lära sig att gå i koppel när vi befinner oss i stan eller bland folk och det övar vi också på. Igår var jag och mamma och gick med honom inne i ett bostadsområde med andra hundar, barn och bilar som körde. Men det var inte några problem det heller. Så nu är det bara att försöka få båda delarna att funka och det vet jag att det kommer!


Kommentarer
Postat av: Carina

Tack för tipset om din blogg . Härlig med blandingen av tips,inredning och hund mm. Suger åt mig. Ludde är superfin.

2011-10-13 @ 13:01:53
URL: http://tindrateddy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0